Voordat je echt kan nadenken over de volgende woning wil je weten hoeveel het huis waar je nu woont waard is.
De meeste mensen nodigen minimaal 2 makelaars uit om te kunnen vergelijken welke waarde er genoemd wordt.
Lokale kennis en recente kennis zijn belangrijk, dus zoek een lokale makelaar.
Let daarbij op de onderbouwing van de makelaar in de waardebepaling, gaat deze nauwkeurig te werk door de oppervlakte van uw woning na te meten? Veel makelaars gebruiken de metrages vermeld in het Kadaster, deze kloppen meestal niet.
Enkel bij recente nieuwbouw die niet uitgebouwd kan zijn (appartementen bvb.) kan het Kadaster als zeker element van de waardebepaling gebruikt worden.
Kijk op Funda naar recente verkopen in de buurt van gelijkwaardige woningen. Of woningen die nu te koop staan.
Het type woning, m2’s woonoppervlakte, bouwjaar, staat van onderhoud, energielabel, ligging en buitenruimte zijn de minimale kenmerken die je moet vergelijken.
Kijk naar de verkoopduur van de reeds verkochte en vindt vooral van de recente de exacte verkoopprijzen uit.
Zo kun je een koopsommenoverzicht bij het Kadaster opvragen om te kijken wat er de laatste jaren verkocht is. Of gebruik een tool als www.watismijnwoningwaard.nl, deze raadpleegt ook het Kadaster
Als je dan met 3 of 4 goede referenten de looptijd van de verkoop en (bij recente transacties) het aantal opgeslagen zoekers op Funda meeneemt in de vergelijking met jouw eigen woning kun je de populariteit en dus de kansen van verkoop bepalen.
Hoe couranter de woning, hoe meer kans er op een uitschieter naar boven is. In de huidige markt zorgen meerdere bieders tegelijkertijd voor de beste resultaten.
Wat is het profiel van de uiteindelijke koper, is het een starter, een gezin met jonge kinderen die uit een huurwoning komen of net hun appartement goed verkocht heeft. Kan het een belegger zijn, of een expat? Allemaal zaken die van belang zijn, probeer de doelgroep zo breed mogelijk te bepalen en overleg hierover met een makelaar.
Uiteraard zijn er altijd meerdere doelgroepen en maken kopers verrassende keuzes, dus vergeet de algemene tendens ook niet, maar focus in marketing voor een woning is belangrijk.
Neem dit mee in de vergelijking voor het vinden van de juiste referentieverkopen.
Bepaal allereerst de ruwe prijscategorie in Funda en ga daarna pas specificeren. Alles is afhankelijk van de prijsklasse en kijk naar hele bedragen. Vergelijk nog eens de referenten en bedenk je dan wat iemand voor jouw woning zou betalen.
Wil je echt weten wat een woning waard is, neem contact op met uw lokale iQ Makelaar.
Deze komt volledig vrijblijvend langs en kan u informeren over de waarde in de lokale markt en de mooie kansen die daar liggen!
Over ons
Overig
Volg ons
Onze klanten beoordelen ons met een 9,3 / 10. Elke klant met een unieke ervaring.